Risti Kool läbis hariduskvaliteedi hindamise (HAKA)
Lääne-Harju valla kõik koolid läbisid õppeaastal 2024/2025 hariduse kvaliteedihindamise. Pika ja põhjaliku hindamisprotsessi parnter ja läbiviija oli Eesti Hariduse Kvaliteediagentuur (HAKA). Üldhariduse kvaliteedi hindamise eesmärk on võimestada õppeasutusi iga õppija arengut toetava õpikeskkonna pideval ja tõenduspõhisel kujundamisel.
Üldhariduse kvaliteedi hindamine võimaldab koolil ja lasteaial:
- analüüsida enda tegevusi ja arengut ning seda kokku lepitud kvaliteedikriteeriumite alusel. Analüüsi tulemusel selgitada välja peamised tugevused ja kitsaskohad ning kavandada nende põhjal parendustegevusi (õppeasutuse eneseanalüüsi aruanne);
- saada valitud ekspertidelt tagasisidet õppeprotsessi ja koolikultuuri kvaliteedi kohta ning soovitusi selle arendamiseks (välisekspertide hindamisaruanne). Kasutada tagasiside tulemusi kooli parendustegevuste kavandamises ja strateegilises juhtimises.
Hariduskvaliteedi hindamine toimus 7 kriteeriumi alusel:
Hindamisvaldkond: Õppija arengut toetav õppimine ja õpetamine
- Õppekavaarendus on kaasav, süsteemne ja tõenduspõhine.
- Õppimise ja õpetamise protsessis arvestatakse iga õppija eripära ning toetatakse tema terviklikku arengut.
- Õppija arengu seire ja hindamine toetavad kavandatud õpiväljundite saavutamist.
Hindamisvaldkond: Koostööle ja arengule suunatud koolikultuur
- Kooli väärtused ja toimimise põhimõtted on kokku lepitud ja järgitud.
- Kooli juhtimine on koostöine, arengule suunatud ning kogukonnaga arvestav.
- Koolis on tagatud õppijate, õpetajate ja teiste töötajate vaimne, sotsiaalne ning füüsiline heaolu.
- Koolis on väärtustatud ja tagatud õpetajate ning teiste kooli töötajate professionaalne areng.
Kuidas me viisime läbi kvaliteedihindamise?
Meie kooli eneseanalüüsi protsess algas 2024. aasta sügisel. Esmalt lisasime HAKA analüüsi läbiviimise kooli üldtööplaani üheks aastaeesmärgiks. Peale seda moodustasime õpetajatest ja juhtkonnaliikmetest kvaliteedihindamise juhtmeeskonna. Meeskonna moodustamisele eelnes hariduskvaliteedi analüüsimeetodi tutvustamine õpetajate töökoosolekul, hoolekogus ja lastevanemate üldkoosolekul. Juhtmeeskonna moodustamisel oli esmalt võimalus liituda vabatahtlikult, peale seda tegi koolijuht personaalsed ettepanekud liitumiseks, mis arvestas õpetaja meekonnatöö oskusi, enese- ja ajajuhtimise oskusi ning hõivatust teiste koolielu tegevustega.
- oktoobril 2024 toimus Risti Koolis valla koolidele HAKA koolituspäev, kus saime täpsema ülevaate analüüsi metoodikast, hindamise eesmärkidest ja eneseanalüüsi koostamisest. Koolituspäeva järel leppisime kokku, et juhtmeeskond hakkab kohtuma iganädalaselt kuni eneseanalüüsi valmimiseni. Enne esimest juhtmeeskonna koosolekut koostas koolijuht HAKA analüüsi koostamise tegevuskava, kus olid kirjas kohtumiste ajad, peamised tegevused ja vastutajad.
Teemade ja tegevuste süstematiseerimiseks otsustas juhtmeeskond esmalt teha kõikidest hindamiskriteeriumitest mõistekaardid. Saime aru, et kui püüda kohe kaasata kõiki kooli- ja lasteaiatöötajaid, siis jääb kasutegur tagasihoidlikuks, sest ajalise piiratuse tõttu ei ole kõigil aega põhjalikult süveneda.
02.01.2025 toimus õpetajate ühine HAKA arutelupäev, kus erinevates gruppides toimusid arutelud juhtmeeskonna kaardistatud ja struktureeritud info alusel. Eesmärk oli veelkord läbi sõeluda, kas kõik olulised teemad ja tegevused on kirja saanud või on midagi veel kahe silma vahele jäänud. Arutelupäeva lõpus moodustasime iga hindamiskriteeriumi lahtikirjutamiseks 4-5 liikmelised grupid, kes järgneva 3 nädala jooksul sõnastasid kriteeriumi analüüsi ja lisasid vajalikud tõendused.
Lastevanemate kaasamine toimus läbi hoolekogu koosoleku, mis leidis aset 20.01.2025.
28.02.2025 esitasime Eesti Hariduse Kvaliteediagentuurile õppeasutuse eneseanalüüsi, milles oli seitsme kriteeriumi alusel hinnatud nii kooli kui lasteaia tegevusi.
HAKA moodustatud ja kooliga kooskõlastatud hindamismeeskonda kuulusid järgmised haridusvaldkonna eksperdid:
- esimees: Liina-Liis Liiv-Toome
- meeskonna liige: Ardi Küünal
- meeskonna liige: Piret Tislar
Kvaliteedihindamise raamas toimus 8.-9.05.2025 koolikülastus, kus hindamismeeskonna liikmed kohtusid eraldi juhtkonna, kooliõpetajate, lasteaiaõpetajate, tugispetsialistide, lastevanemate, hoolekogu liikmete ja õpilastega.
Haridusekspertidest koosnev meeskond koostas hindamisaruande ja esitas selle kvaliteediagentuurile 2.07.2025. Ekspertide hinnangu aluseks on kooli eneseanalüüs, hindamiskülastusel kogutud info ning muud tõendid (avalikud dokumendid, registrid jms).
Hindamismeeskond analüüsis oma aruandes kooli õppeprotsessi ja koolikultuuri kvaliteeti ning tõi välja kooli tugevused ja arenguvõimalused koos soovitustega seitsme kvaliteedikriteeriumi lõikes.
Väljavõte ekspertide hindamisaruandest:
Risti Kooli eneseanalüüsi iseloomustab aus ja vahetu stiil, milles on tunda soovi kooli tegevust avatult hinnata ja edasi areneda. Tekst on loogiliselt üles ehitatud. Eneseanalüüsis on analüüsitud kõiki kvaliteedikriteeriumeid ja suuniseid. Eraldi tähelepanu ja kiitust väärib teatud kriteeriumite kirjelduste detailsus, näiteks õppekava uuendamise protsess, õppimise ja õpetamise korraldus ning koostöö kogukonnaga. Eksperdid kiidavad eneseanalüüsi kompaktsust, sest materjalid olid lingitud, mitte otse tekstis välja toodud. See aitas teksti hoida selge ja mõõduka pikkusega.
Käesoleva aasta septembris koostas kooli juhtmeeskond parendustegevuste kava, jagas seda kooli pidajaga ning kvaliteediagentuuriga. Kava on uue arengukava koostamise aluseks.
18.09.2025 toimus hindamisprotsessi kokkuvõttev ümarlaud, millest võtsid osa kooli juhtmeeskond, Helen Arus ja Kaisa Musting kvaliteediagentuurist, hindamismeeskonna esimees Liina-Liis Liiv-Toome ning kooli pidaja esindajad.
Kooli parendustegevuste kava on kättesaadav kooli veebilehel.
Kui on soov tutvuda teiste hindamisdokumentidega, võtke ühendust kooliga.




